Maandje Botswana - Reisverslag uit Mochudi, Botswana van Mirjam Post - WaarBenJij.nu Maandje Botswana - Reisverslag uit Mochudi, Botswana van Mirjam Post - WaarBenJij.nu

Maandje Botswana

Door: Ik

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

04 Maart 2014 | Botswana, Mochudi

Al bijna een maand in Botswana! Heb tot nu toe mogen genieten van een bizar land en toffe mensen, elke dag werken met kinderen in de daycare en de kidsclub en op zaterdag met de meiden van de girlsclub, maar ook van de vrije tijd en het een beetje toerist zijn in het weekend:)!

Elke dag om 6.30 uur gaat de wekker voor het daycarecenter. Daar werk ik samen met twee lokale leerkrachten en een Duits huisgenootje. Wij bieden de leerkrachten hulp bij het lesgeven.
Vanaf 7.30 uur komen de kinderen. Tot 8.30 uur stromen zij binnen en kunnen ze spelen met speelgoed. Er komen 17 kinderen van 4-6 jaar naar het schooltje. Deze kinderen zijn of wees of komen uit een heel arm gezin. Na de inloop begint het echte program. De eerste drie kwartier wordt er gezongen, leren de kinderen een Bijbelvers uit hun hoofd en meestal nog een andere activiteit zoals tellen in het Engels. Vervolgens wordt de groep gesplitst. Zes oudere kinderen van 5/6 jaar gaan naar een ander lokaaltje. Ik ga met hen mee. Daar worden meestal twee leeractiviteiten gedaan, zoals de dagen van de week in het Engels en de namen van kleuren in het Engels. Rond tien uur krijgen de kinderen hun ontbijt, waarna ze een uur buiten spelen. Na dat uurtje is er nog een activiteit binnen, waarna ze om half 1 middageten krijgen. Hierna gaan ze naar huis.

'S middags help ik meestal elke dag mee met de kidsclub. De kinderen die hier naartoe gaan zitten op de basisschool en zijn dus iets ouder dan de kinderen van het daycarecenter. Ze vinden blanke mensen reuze interessant en bijzonder. Vaak wanneer ik ergens naar toe loop komen er kinderen naast je lopen, een praatje maken of gewoon een high-five geven.

Mannen vinden blanke meiden trouwens ook erg interessant. Voor je het weet krijg je een huwelijksaanzoek en trouwdatum;).

Zaterdagmiddag werk ik mee bij de girlsclub, twee uur lang spellen doen en iets serieus met meiden van 13 tot 17 jaar. Erg gezellig!

Enn in het weekend is er ook tijd voor een beetje cultuur snuiven. Vorig weekend heb ik met m'n huisgenoten een heuvel in Mochudi beklommen. Vanaf hier had ik een uitzicht over heel Mochudi. Maar we zijn ook gasten geweest bij een bruiloft. Een bruiloft wordt twee keer gehouden, de ene dag bij de bruid thuis en de volgende dag bij de bruidegom of andersom. Iedereen, bekenden en onbekenden, zijn welkom om op het feest een maaltijd te eten.

• 04 Maart 2014 - 14:08

Judith:

Hee Mir, zo een maand alweer! Klinkt echt super allemaal! Blijft het allemaal leuk en bijzonder of ben je er al aan gewend? Wel leuk dat je veel variaties hebt in de kinderen en leeftijden. Enne wanneer is de trouwdatum? haha. Klinkt wel bijzonder om bij een bruiloft aanwezig te zijn daar! Leuk om te lezen! x Judith

• 05 Maart 2014 - 17:01

Tante Joke:

Jeetje Mirjam , wat een belevenissen! Super dat je dit doet! En heel leuk dat wij dit kunnen meelezen. gr. ook namens oom Kees

• 05 Maart 2014 - 20:35

Tamara:

Heel gaaf zeg! Je hebt het onwijs goed zo te lezen. MAAR, hoe bevalt het vroege opstaan?
    En wat leuk dat je al in je eerste maand zo'n indrukwekkende festiviteit hebt meegemaakt! Hier kwamen vandaag ook de eerste zonnestralen door. Tot heel snel op Facetime! (hoop ik :-))